Som noget nyt tilbyder vi understøttende gruppeforløb om transporttræning til vores studerende på Sputnik STU i København. Her kan du læse om gruppeforløbets ramme og form, og hvilket udbytte de studerende får af at deltage.
Selvtransport og fremmøde
På Sputnik STU arbejder vi målrettet og struktureret med at sikre fremmøde, så den unge får størst muligt udbytte af uddannelsen. Transporttræning er en integreret del af Sputniks stu-tilbud for de unge, der har brug for det. Nogle af vores unge lider nemlig af angst i en grad, der gør det vanskeligt for dem at transportere sig selv hen på stu’en.
Gruppeforløb udgør et af de nyeste tiltag på vores afdeling i København og er et supplement til stu’ens øvrige indsatser vedr. transporttræning. Det er autoriserede psykologer, Nælde Krake og Katrine Wilkins, som varetager gruppeforløb i samarbejde med stu’ens undervisere.
På et gruppeforløb får de unge konkrete strategier og samtidig også mulighed for at udveksle erfaringer og motivation for øget selvtransport.
Mål for gruppeforløb om transporttræning
- At hjælpe den unge til at blive klogere på sig selv og sine individuelle ressourcer
- At udvide den unges perspektiv på egne handlemuligheder
- At få større indblik i og kontrol over transportproblematik
Når angsten står i vejen for selvtransport
Vi ser ofte, at udfordringer med selvtransport hænger sammen med en angstproblematik hos den unge. En vigtig del af transporttræningen er derfor, at den unge lærer sin angst at kende.
En af grundstenene i et gruppeforløb er psykoedukation. Altså, at de unge lærer om angstens mekanismer og derigennem forstår sig selv bedre. Psykoedukation har også som formål at forbedre de unges evne til at håndtere deres angst – gennem konkrete mestringsstrategier.
– Psykolog, Nælde Krake
Gruppeforløbet er en vekselvirkning mellem fysiske møder med gruppen og hjemmeopgaver fra gang til gang. Hjemmeopgaverne formuleres med udgangspunkt i deltagernes individuelle mål og kan fx være at benytte specifikke mestringsstrategier og registrere deres effekt, at registrere tanker og handlemønstre i forbindelse med transportbrug eller reelle træningsopgaver hvor den unge tager tog, bus, metro.
Gruppeforløbets form og indhold
Et gruppeforløb om transporttræning består af 8 gange á 2 timer om ugen, og der vil typisk være 4-8 unge, som deltager. Gruppeforløbet er et samspil mellem psykologfaglig bistand og pædagogiske kontaktundervisere, som har mulighed for at videreføre arbejdet med de unge uden for gruppen, fx gennem transporteksponering i hverdagen.
Hver session er bygget op om:
- Velkomst – præsentation af dagens program – hvornår holder vi pause/hvad kan man lave i pausen – og hvornår slutter vi af
- Runde: hvem er vi her i dag – er der ønsker eller tanker om dagens program
- Oplæg/undervisning om dagens tema
- Øvelse/rollespil/kreativ behandling af dagens oplæg
- Hjemmeøvelse til næste gang (med udgangspunkt i dagens tema)
- Afslutning
Oplevelsen af ikke at stå alene
Et gruppeforløb kan noget særligt ind i transporttræning, som fx individuelle samtaler ikke kan. Det fungerer nemlig også som en slags supportgruppe for de medvirkende unge, hvilket de unge selv fremhæver som en positiv ting i deres tilbagemeldinger.
At opleve at man ikke står alene med problematikken gør, at man føler sig mindre forkert. Det skaber et rum for fælles motivation, muligheder og gensidig forpligtelse. De unge bliver hinandens heppekor, idet de erfaringsdeler og bevidner hinandens små og store sejre.
De unge får også en anden rolle i et gruppeforløb, end de er vant til. Rollen, som den der roser og bevidner de andre i gruppen. Jeg har set, hvordan deltagelsen i et trygt gruppeforløb har en positiv afsmittende effekt på de unges sociale mestring. Unge på tværs af linjefag og årgange, som inden gruppeforløbet ikke kender hinanden, og som efter et par gange tager initiativ til små samtaler med hinanden i pauserne. Noget, som de ellers har svært ved.
– Alex Luengo, kontaktunderviser på Sputnik Stu København
Selvstændighed og frihed
Dét at gå på stu handler om at få redskaber til at mestre livet, og selvtransport er et vigtigt et. At kunne transportere sig fra A til B betyder frihed og selvstændighed i eget liv.
Selvtransport er et betydningsfuldt øverum for de unge på stu i deres vej mod videre uddannelse, beskæftigelse og et selvstændigt voksenliv. Det kræver pædagogisk vedholdenhed og en struktureret indsats at arbejde med at opløse den unges transportangst. Gruppeforløb er ét led blandt flere, som vi trækker på i vores indsats på Sputnik Stu.
Dét, jeg har fået med fra gruppeforløbet, er nye måder at handle på, når jeg oplever angst i forhold til transport. Jeg har lært at lave vejrtrækningsøvelser og at holde på min krop med armene. Men jeg har også fundet ud af, hvad jeg gjorde før, som også var strategier jeg havde, uden jeg vidste, at det var dét, det var. Det gode ved gruppeforløbet var også, at man kunne lære af de andre på holdet og møde andre, som havde prøvet det samme som én selv.
– Citat fra en studerende
Få det fulde overblik over, hvordan vi arbejder med transporttræning på Sputnik STU
Læs også:
Fagartikel: Autisme og angst blandt børn og unge ▶️▶️▶️