Esportlinjen

Esportlinjen er for dig, der har interesse for gaming og som gerne vil være en del af et fællesskab, hvor du sammen med dine medstuderende udvikler dig til en god holdkammerat og en bedre gamer. 

Undervisningen sker i vores esportslokale, hvor vi samarbejder om at lægge strategier, uddele roller og ansvar, analysere og evaluere vores spil igennem en konstruktiv feedback kultur. 

I undervisningen vil du få viden om kommunikation, rolleforståelse, kost, søvn og motion. Esportlinjen handler nemlig om mere end gaming; sideløbende med at vi arbejder med strategi og analyse af egne games, arbejder vi med, at du udvikler personlige og sociale kompetencer, der kan videreføres udenfor esportslinjen. 

DIN FAGLIGE UDVIKLING

Delmål udledt af det overordnede mål:

  • Teknik: At øve forskellige manøvrer for at blive bedre til spil. Der bliver blandt andet benyttet træningssimulationer som Refrag i Counter Strike.
  • Strategi: Vi arbejder med at planlægge forskellige overordnede strategier, for i samarbejde at kunne udføre de detaljerede taktikker som et hold.
  • Koncentration: Du træner din vedholdenhed, men også muligheden for at lære dit eget behov for pauser. På esportslinjen arbejder vi med at give og modtage feedback for at understøtte en udviklende og struktureret undervisning. Dette gøres ved studerende-studerende feedback, feedback-værktøj og underviser-guidet feedback. Dette har til formål at træne den studerende i at kunne give og modtage konstruktiv feedback.

DIN SOCIALE OG PERSONLIGE UDVIKLING

Delmål udledt af overordnet mål:

Selvregulering og strategier: På esportlinjen arbejder vi med redskaber og strategier, som kan virke psykoedukativt for den studerende. Der arbejdes i særdeledshed med begrebet ”tilt”, som er en tæt på uundgåelig faktor i esport. Den studerende lærer, hvad der giver og tager energi, og hvordan de kan forstå og håndtere stressede situationer. Formålet er at den studerende udvikler kompetencer, som også rækker udover esport.

Kommunikation: For at få succes både i og udenfor esport er det vigtigt, at man kommunikerer korrekt og præcist.

Samarbejde og rolleforståelse: Når man gamer, er det vigtigt at have forståelse for sin rolle, ansvarsområder og lysten til at samarbejde. Den studerende vil også få mulighed for at arbejde med lederkompetencer som ”in-game leader”.

Trivsel og helbred: Vi har fokus på fysisk og mental trivsel på esportlinjen, herunder kost, søvn og motion. Det er en central del af at dygtiggøre sig inden for esport, men det giver også mentalt og fysisk overskud, som har indflydelse på resten af vores hverdag.

Fællesskab: Esport handler i høj grad om fællesskab og sammenhold. På linjen vil der være social gaming-dage, ture ud af huset og aktiviteter, der tilstræber følelsen af et tilhørsforhold på linjen.

Evaluering: Der opdateres månedligt, hvordan den studerende begår sig på linjen jævnført de individuelle mål. Vi er i dialog med de studerende løbende, når/hvis der opstår meningstab eller udsving i motivationen, for hurtigt at kunne lægge nye strategier/tiltag.

MODULBESKRIVELSE: forår 2026

I det kommende modul fokuseres der på en række tematikker, der spænder over tekniske færdigheder, sociale aspekter af gaming, esports-kultur og digital dannelse.

Vi arbejder målrettet med at skabe sammenhæng mellem esport som læringsrum og gaming i fritiden for at understøtte de sociale aspekter og den fællesskabsfølelse, som mange forbinder med gaming.

Undervisningen inkluderer psykoedukation som en strategisk tilgang til stresshåndtering og tilt, hvor de studerende lærer at forstå og håndtere pressede situationer både i spil og udenfor. Vi afholder individuelle interviews med hver studerende, så deres forventninger og mål kan integreres i undervisningen og danne udgangspunkt for deres udvikling.

Derudover arbejder vi struktureret med strategi, taktik og tekniske kompetencer for at styrke de studerendes præstationsevne og samarbejdsevner. Disse færdigheder kobles til både personlige og sociale mål for at fremme sundhed, trivsel og fællesskab i og udenfor undervisningen.